מובייל - סקירה בנושא שוק התקשורת הישראלי

שוק הטלקומוניקציה הישראלי ממוקם במקום גבוה מאד בהיכל התהילה של השוק העולמי. זאת, בעיקר, בזכות רמת המקצועיות הגבוהה והחדשנות שמגלים הישראלים בתחום ההיי-טק.

תעשיית הטלקום הישראלית מאגדת בתוכה ספקטרום רחב מאד של חברות אשר עוסקות בתחומים כגון: פיתוח מוליכים למחצה ( semiconductor development), עיצוב חומרה (hardware design), תוכנה,  (software),  תוכן ומערכות אינטגרציה (content and system integration) וכוללת חברות מסוגים שונים, החל מחברות הזנק (start-ups) חדשות וכלה בחברות ענק כמו התעשייה האווירית הישראלית אשר פיתחה ושיגרה את פרויקט התקשורת הלוויני עמוס.
 
ענף ההיי-טק הישראלי ובתוכו ענף הטלקוםמאופיין במספר רב של חברות הפועלות במגוון רחב של תת תחומים. החברות פרוסות ,בתחוםעיסוקן, בכל החוליות המרכיבות את שרשרת הייצור של עולם הטלקומוניקציה. הענף נהנה מהעובדה שגם שוק הטלקום העולמי מורכב ממספר רב של  חוליות בקומפלקס שרשרת הייצור שלו, ממודמים אופטיים ועד דחיסת מאגרי נתונים, מאספקת תוכנה ועד אנטנותחכמות. הדמיון בין המבנה האינטגרטיבי של ענף ההי-טק הישראלי למבנה השוק העולמי יוצר יתרון ודומיננטיות של הענף הישראלי.

הדרישה ,בשוק התקשורת העולמי, לשירותים חדשים ולמוצרים בעלי טכנולוגיה מתקדמת ממשיכה לגדול בקצב מהיר. חברות ישראליות בשוק זה, יותר מאשר בשאר השווקים מבוססי טכנולוגיות, המתמקדות  בטכנולוגיות מתקדמות פורצות דרך, השיגו יתרון תחרותי משמעותי.

בנוסף, בשונה משווקים אחרים - בהם חברות ישראליות מתקשות לבנות מותג בינלאומי, או ביצירת הכרה ומכירה לצרכן הקצה - בשוק התקשורת, חברות ישראליות מוכיחות שהן מסוגלות למכור את מוצריהם בהצלחה רבה לחברות וקונצרנים המהווים מותגים בינלאומיים מובילים כגון: סיסקו, אלקטל ונוקיה ולספקי שירות מובילים כגון: אי.או.אל, דויטשה טלקום ווודפון.

שוק התקשורת - נתונים
בישראל פועלות 550 חברות היי-טק בתחום התקשורת, אשר מתוכם, בשנת 2006, 300 חברות ייצאו 3.4 מיליארד דולר ציוד ויותר מ 1.5 מיליארד דולר מוצרי תוכנה ושירותים, עלייה של 17.1% לעומת שנת 2005
שוק התקשורת המקומי:
אוכלוסיה: 7.1 מיליון 
אחוז חדירה של שרותי תקשורת: קוו נייח 99%, סלולר 110%,  פס רחב  -   62%

חדשנות בינלאומית מובילה 
התעשייה הישראלית ידועה בשווקים הבינלאומיים כאחת התעשיות המובילות בעולם בחדשנות בתחום מחקר ופיתוח, החל מטכנולוגיות בסיסיות וכלה באפליקציות מורכבות ל"עולם האמיתי". ישראל ממוקמת במקום הראשון בעולם בריכוז חברות סטארט-אפ בתחום ההיי-טק ביחס לכמות האוכלוסייה, ובמקום השני בעולם ,במספרים אבסולוטים, אחרי עמק הסיליקון. רבות מחברות אלה הן בתחום האלקטרוניקה והן בתחומים קשורים נוספים. התמיכה של קרנות הון הסיכון הישראליות, הפעילות מאד, מבטיחה שאחוז גבוה של מיטב הרעיונות יהפכולמסחריות.
 

משאבי אנוש מעולים 
בישראל - הריכוז הגבוה בעולם של מדענים ומהנדסים בעלי תואר אקדמי מתקדם: 135 לכל 10,000 איש, בהשוואה ל 78 לכל 1,000 איש בארצות הברית. המדענים והמהנדסים הישראלים הצעירים בוגרים יותר מחבריהם בארצות אחרות, ומנוסים יותר בפרויקטים ביצועיים. זאת תודות לנסיונם בן 3 השנים בשירות הצבאי, אשר הופך אותם פרודוקטיבים יותר ובעלי יכולת פיתוח חדשנות גבוהה יותר מהרגע הראשון בו הם מתחילים לעבוד בשוק האזרחי. הנסיון שצברו בשרות הצבאי הינו בעל ערך רב בשוק התקשורת: הממסד הצבאי זקוק לכיסוי של כל טכנולוגיה תקשורתית, החל מסיבים אופטיים ועד קידוד והצפנה, מאנטנות זעירות ועד מסרים מיידים; וכל הניסיון הזה בא לידי ביטוי בשוק האזרחי.
איכות המשאב האנושי באה לידי ביטוי גם בכמות הפטנטים הרשומים בישראל. כמות שבין הגבוהות בעולם ביחס לגודל האוכלוסיה.
 

תמיכת הממשלה 
הממשלה הישראלית תומכת בכל אורכה של שרשרת התעשייתית החדשנית, מחברות סטארט-אפ פורצות דרך ועד חברת רב-לאומיות גדולות, עם טווח רחב מאד של הטבות מס, מענקי עידוד להקמת מפעלים וציוד, וקרנות התומכות במחקר ופיתוח. זה כולל הטבות ועידוד בהשקעה בהון זר, חבילות מס, קרנות תומכות במחקר ופיתוח הבאות ממשרד המדען הראשי, תוכניות תמיכה למחקר ופיתוח גנרי של מוצרים פרה-תעשייתיים, חממות טכנולוגיות, וקרנות רב-לאומיות למחקר ופיתוח בשיתוף עם ארצות שונות. בנוסף, הסכמי שיתוף פעולה למחקר ופיתוח עם מספר ארצות שונות, והשתתפות במסגרת ארגון המחקר והפיתוח האירופאי.
 

שוק התקשורת המקומי 
שלא כמו בענפי היי-טק רבים בהם השוק הישראלי המקומי ,המונה 7.1 מיליון איש, אינו גדול מספיק לעודד פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, בשוק התקשורת - הצרכנים הישראלים מהווים שוק מקומי נלהב. תודות ,במיוחד, לרגולציה החדשה של השנים האחרונות, ואופי צרכנים המוגדרים כמאמצים נלהבים ושוחרים של טכנולוגיה מתקדמת. ספק התקשורת הישראלי, בזק,  הופרט באמצע 2005, אחרי שכבר הפסיד את המונופול שלו בשני השווקים – המקומי והשיחות הבינלאומיות. כיום קיימים 4 ספקי תקשורת ו 6 חברות המתחרות על השיחות הבינלאומיות. כמו-כן קים היקף רחב מאד של מסחר המבוסס על אינטרנט ותקשורת ניידת, ותקשורת עם שרותי ערך מוסף.
תעשיית התקשורת נהנית גם מצרכי שוק ההגנה הבטחונית של ישראל. הממסד הבטחוני, היווה תמיד שוק שדרש כל פיתוח טכנולוגי אפשרי בתחום התקשורת, רוב הפיתוחים סופקו ומסופקים על-ידי חברות מקומיות; כיום, לדוגמא, התעשייה מפתחת לשוק הבטחוני, מערכת משולבת של 100 מיליון דולר – C41– שתאפשר למפקדים לוחמים בשטח לראות ולשלוט בכל יחידה, רכב או חייל בזמן אמת.

דרישות אלה הפכו את האוכלוסייה הישראלית לאחת מהאוכלוסיות בעלות תרבות טכנולוגית מובילה בעולם, והבטיחו שהשוק המקומי יפתח את המערכות המתקדמות והמתוחכמות ביותר בקצב מהיר וביעלות רבה.
 

חברות רב-לאומיות בישראל 
מספר רב של חברות תקשורת בינלאומיות מובילות ביססו נוכחות חזקה בישראל, בכדי להנות מיתרון היכולות המקומיות, אם דרך הקמת מרכזי מחקר ופיתוח, או דרך רכישת חברות סטארט-אפ מקומיות.

שבב אינטל סנטרינו, אשר מפעיל מיליוני מחשבים ניידים מהדור החדש ומספק עבורם גם את יכולות התקשורת הרשתית האלחוטית, פותחעל-ידי אחד ממעבדות חברת מחקר ופיתוח ישראלית.

חברת סיסיקו, מעבר לכך שהיא מהווה שחקן מפתח באספקת חומרה בתחום תשתית תקשורתית לשוק התקשורת המקומי, גם השקיעהכמיליארד דולר ברכישת חברות ישראליות. אלה כוללות את אקטונה טכנולוגיות, אשר המוצר שלה מאפשר אחסון מידע מרכזי וגישה למידע בזמן אמת ברשת בעלת טווח רחב; פנטקום וריוורהד, אשר פיתחו פתרון לניהול זרימת מידע למאגרי מידע ענקיים.

מוטורולה היא אחת החברות הרב-לאומיות הוותיקות שהוקמו בישראל. מוטורולה ישראל נחשבת על-ידי חברת האם, מוטורולה העולמית, כאחת מהסניפים המוצלחים ואחת ההשקעות הטובות שעשתה מוטורולה בעולם אי פעם. המחקר והפיתוח של הסניף הישראלי מובילים את פיתוחי החברה בתחום תקשורת הרדיו הדיגיטלי, כמו גם את תחום המסופים האלחוטיים ואמצעי מערכות הפיקוד והשליטה. כמו-כן הקימה החברה מספר מפעלים, בצפון הארץ, בעלי היקף ייצור גדול.

פריסקייל סמינקונדקטור אשר נולדה מתוך מוטורולה, הקימה את אחד ממרכזי הפיתוח המרכזיים שלה בישראל. המרכז אחראי ליותר משישית ממחזור התפוקה העולמית של החברה כולה. החברה מייצרת מעבדים לשוק התקשורת ולקוחותיה הם חברות כגון: סיסקו, סימנס ואלקטל, וכן מעבדים לטלפונים ניידים ושאר מערכות אלחוטיות.

NDS 
 נציגה של תשלובת בתחום התקשורת, המפתחת טכנולוגיה של מקודדים ומפענחים למכשירי פענוח לטלוויזיה לרשתות שידור בכל העולם.NDS נשענת על היכולות הישראליות הגבוהות בתחום הקידוד, ההצפנה ואבטחת המידע בהעברת תכנים לזכיינים ולהבטיח רווחים, ובמקביל חסימת מפיצים לא חוקיים והאקרים של מידע. מעל ל -  58 מליון מכשירי טלוויזיה דיגיטאלית בכל העולם, משתמשים במערכות החברה.

טעינה

מכון היצוא