מכון היצוא

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לייצא

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט לייצא/לימור רוטמן

בבוקר בהיר אחד קם ישראל ישראלי, המנכ"ל והבעלים של ישראל ישראלי תעשיות בע"מ, מרוצה. פס היצור עובד כמו שעון, הלקוחות שבעי רצון, יש הזמנות, למוצר נתח שוק נכבד, מתחרים רציניים לא נראים באופק, הצמיחה מתונה וטובה, לא מתלונן.

חשב לעצמו: " אני יכול למכור יותר! אולי הגיע הזמן למכור גם ללקוחות בחו"ל?"

למה בכלל לייצא?

לשיווק מוצרים מעבר לים יתרונות חשובים. יצוא יכול להוות מנוע צמיחה אדיר לחברה להגדלת המכירות והרווחים, במקרה זה ישראל ישראלי יכול לנצל היטב את כושר הייצור של המפעל. בנוסף, צעד זה יקטין את התלות בשוק המקומי, תלות שבשלב מסוים יכולה להוות גם סיכון עתידי לחברה עקב חוסר יציבות פוליטית למשל.

יתרונות נוספים: גאוות יחידה? ומה עם להיות תחרותי מול חברות גלובאליות אחרות? להתעדכן בטרנדים החדשים ולשפר את המוצרים בהתאם? להיות חלק מ...

כניסה למהלך של יצוא הינה החלטה לא פשוטה. זו החלטה אסטרטגית שצריכה לקחת על עצמה הנהלת החברה כשהיא מודעת לכל הצעדים, התהליכים והמשאבים הכרוכים בכך.

לקום בבוקר, להביט במראה ולומר אני רוצה לייצא זה נהדר אך לא מספיק. אז מהן המשמעויות המעשיות העומדות מאחורי החלום הזה? האם על בעל העסק להיערך בצורה אחרת? האם זו אותה מלאכת מכירה כמו בשוק המקומי רק במקום אחר ובשפה אחרת? מהם האתגרים העומדים בפני מי שמעוניין לייצא?

 

כידוע לכם, בכל זירת משחק בה אנו משתתפים ורוצים להוביל ולנצח נדרשת בניית אסטרטגיה וטקטיקה. הזירה הגלובאלית היא זירת המשחק שלכם! למדתם את כללי המשחק? למדתם את החוזקות והחולשות של האויב שלכם? כך תפעלו בצעדיכם הראשונים לשיווק לחו"ל.

תתחילו ללמוד על עולם היצוא, הכירו את הגורמים המשתתפים בתהליך, החוקים והתקנות, הכירו את השחקנים והמתחרים שלכם בשווקים השונים, למדו על המוצרים של המתחרים שלכם על יתרונותיהם וחסרונותיהם, בדקו מה הלקוח צריך שם שאין לו, והאם אתם נותנים לו את הפתרון? בדקו מהם החסמים לכניסה לשוקי היעד, הרגולציות, התקנות, המכסים, מהי התרבות העסקית במדינת היעד? בקיצור עולם ומלואו.

כפי שקראתם עד כה, להתחיל לחשוב יצוא משמעו ללמוד את השטח, לבחון, להיערך נכון, לגבש אסטרטגיה וטקטיקה גם כדי להימנע מטעויות – לא פחות חשוב.

לחשוב יצוא בידיעה שאנו מסוגלים, יכולים ומחויבים לתהליך ארוך טווח, יש לנו משאבים כספיים משמעותיים, נוכל לגייס תוספת של כח אדם מיומן בשיווק בינלאומי וכל זאת כדי להגיע אל המטרה.

אז ישראל ישראלי קם בבוקר עם ברק בעיניים ורצון בריא לכבוש את העולם. בפרק הבא נלמד איך מתחילים לעשות זאת נכון.

הכותבת היא מנהלת המחלקה ליצואנים מתחילים במכון היצוא

טעינה

אירוע השבוע