מכון היצוא

אבל תמיד ארזנו כך! מאת אמנון זמיר

לא אחת כשאני מתחיל פרויקט באריזה, אני נתקל באמירה כגון זו:״ אבל שנים אנו אורזים כך, למה לשנות?

זהו המשפט העומד בעוכריהן של חברות רבות, ובמקרים בהם הן מייצאות את תוצרתן מעבר לים, משפט זה יכול להוות מכשלה עסקית משמעותית.
לפני שנים, כש״התחלנו לארוז ככה״, היתה מציאות אחרת לחלוטין: מחירי הייצוא היו שונים, מחירי הדלקים היו שונים ואף שיטות האריזה והמוצרים היו שונים. כיום מתווספים לאלה גם תפיסות חדשות המציבות במרכזן קונספטים של קיימות וידידותיות לסביבה ולמשתמש המאלצות חשיבה חדשה בכל הנוגע לתפיסה כוללת של האריזה.

אריזת המוצר צריכה להוות חלק מובנה בפיתוח המוצר עצמו והכוונה אינה למרכיב המחיר של ההובלה בעץ המוצר: מדובר כאן בתפיסה כוללת של המוצר בה מתממשקים כל הגורמים הנוגעים למוצר עצמו משלב חמרי הגלם, הייצור, האריזה, המשלוח ועד ליישום אצל הצרכן הסופי. התייחסות כזו, השמה את המוצר במרכז, היא תנאי לניהול מוצר נכון.

אני  מבקש להתעכב כאן על אחד המרכיבים בתפיסה הכוללת של המוצר והוא אופטימיזציה של האריזה ליצוא. תהליך האופטימיזציה מבוסס על מחקר וניתוח של גורמים רבים הרלוונטים לאריזה והוא עומד בבסיס הידע על פיו מעצבים את אריזת המוצר ולעיתים אפילו את המוצר עצמו. מכאן שרצוי כי תהליך זה, יעשה עוד לפני הכניסה לייצור של המוצר הנארז עצמו. כמעט כמו לומר שהמוצר משרת את האריזה ולא להיפך!

נשמע פרדוקסלי? כלל וכלל לא! הרעיון הוא כי שניהם, האריזה והמוצר, קשורים בקשר הדוק ולו רק בגלל מרכיב המחיר של האריזה והמשלוח.

למשל, אם  מתאפשר שינוי של  סנטימטר אחד בגובה המוצר עצמו, כזה שיקטין את האריזה בהתאם, ניתן יהיה אולי להכניס עוד שכבה של מוצרים במשטח ולהוזיל את עלויות השינוע. דוגמה פשוטה זו ממחישה כי תהליך התכנון של האריזה חייב להתחיל מהסוף אל ההתחלה!
שיקול הגודל הפיזי היא דוגמה יחסית פשוטה, אולם נתקלתי במקרים בהם הוא לא יושם כלל,  ״הרי שנים שאנו אורזים כך, למה לשנות?״  ודוגמאות נוספות כוללות אריזות שאינן מתאימות במידותיהן לניצול המכולה או המשטח האווירי ואפילו למשטח סטנדרטי (למשל: חביות).
השינוי הוא גורם מרתיע: צריך לעשות מבלטים חדשים, להשקיע בתשתיות, לשנות דפוסי פעולה וגם להתמודד עם אתגרים חדשים שתציב האריזה, גם אצל היצרן וגם אצל הלקוח הסופי. השיקולים שהביאו לתכנון האריזה הקיימת היו אובייקטיבים לתקופה בה נעשו ואילו עתה, השתנו היוצרות ויש לשקול מחדש את מכלול ה״אילוצים״ וה״מגבלות״ שמכתיבים את השיקולים לייצור האריזה החדשה. צו השעה הוא חסכון בעלויות ויעול התהליך וניתן במקרים רבים, עם מעט מאמץ, להגיע להישגים משמעותיים ביותר העשויים להסתכם בחיסכון של מאות אלפי דולרים בשנה!
 
בראייה זו, יש להפסיק להתייחס לתכנון האריזה כאל האריזה של ה״מוצר״ בלבד. תפקיד האריזה אינו מסתפק בהגנה על המוצר או בהכלתו כפי שנהוג היה להתייחס אליה בעבר אלא נועד לשרת את כל הדרישות והאילוצים שמוכתבים בכל תחנה בה עובר המוצר מקו היצור אל הצרכן הסופי. האריזה הפיזית, זו בה משווק המוצר צריכה ליהיות אופטימלית לכל אחד מהשלבים בהם מתקיימת אינטראקציה בינה לבין משתמש כלשהו (בקו הייצור, ההמכלה, הפריקה, היישום הסופי ועוד רבים אחרים).

אם כן, כיצד הופכים מערכת אריזה לאופטימלית? מהו תהליך האופטימיזציה של האריזה?


בנוסף לגודל הפיזי, נכנסים לשיקולי האופטמיזציה גם אילוצים של משטוח, של המכלה, של הובלה אווירית, של הובלה יבשתית, אילוצים של מחיר ההובלה, אילוצים של משקל האריזה, אילוצים של עמידות, שיקולים הנוגעים לאיכות הסביבה, דרישות המוכתבות על ידי הלקוחות,  מגבלות של גדלים נתונים של גליונות הנייר והקרטון מהם מייצרים את האריזה, מגבלות ייצור של מכונות הדפוס, דרישות שיווקיות, שיקולים של מיצוב ומיתוג ועוד. כל אחד מהשיקולים האלה מטביע באופן זה או אחר את חותמו על אריזת המוצר ומשנה אותה בהתאם. רק משנלקחו כל השיקולים בחשבון ושורטטה ״מפת הדרכים״ של האריזה וכל המצופה ממנה מכל הגורמים הבאים עימה במגע,  ניתן לגשת לתכנון האריזה של המוצר, זו שצריכה לתת מענה לכל הדרישות של כל השלבים בדרך אל הצרכן הסופי. באופן זה, תכנון האריזה הוא גמיש ומשתנה בהתאם לשינויים של הפרמטרים של האופטימיזציה, והעיקר - הוא נעשה באופן אשר יוזיל וייעל את השינוע ויצמצם את העלות שלו.

תהליך נכון של אופטימיזציה מתייחס לכל הנושאים האלה ושואף למצא את שביל הזהב העובר ביניהם. לכן חשוב מאוד שיעשה בראשית תהליך התכנון ולא לאחר שהאריזה כבר נתונה. התנהלות בכיוון הפיתוח הזה עשויה להסתיים במבוי סתום בו מחיר האריזה ושינועה מכרסמים באופן ניכר ברווח השולי ועלולים להביא במקרים מסוימים אף לגניזת המוצר, וזאת לאחר וכבר הושקעו בו שעות פיתוח ואבי טיפוס יקרים.

הכותב, אמנון זמיר, מנהל, סטודיו אמנון זמיר בע"מ, יועץ Experts4u.

טעינה

אירוע השבוע